کد خبر: ۳۷۳۴۰
|
۱۶ شهريور ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰

پنل خورشیدی فتوولتائیک | حرارتی با کارایی بالا ساخته شد

محققان موسسه تحقیقات انرژی خورشیدی (SERI) از دانشگاه کبانگستان مالزی نمونه اولیه‌ای از یک سیستم فتوولتائیک-حرارتی (PVT) را بر اساس یک ماده تغییردهنده فاز تقویت شده با نانوذرات (NANO-PCM) و لوله‌های جذب پیچ خورده طراحی کردند.

به گزارش «نبض فناوری»، پنل جدیدی توسط دانشمندان در مالزی توسعه یافته است که در آن از یک ماده تغییردهنده فاز حاوی نانوذرات (NANO-PCM) و لوله‌های جاذب پیچ خورده استفاده شده است. این سیستم از یک ماژول فتوولتائیک ۳۰ واتی، لوله‌های جاذب متصل به پشت پانل از طریق چسب سیلیکونی و یک ظرف PCM در اطراف لوله‌ها تشکیل شده است.

هدف اصلی کار آنها ارزیابی هزینه‌های لوله جذب‌کننده، انتخاب مایعات کار و استفاده از NANO-PCM است تا مشخص شود که این فناوری از نظر اقتصادی چقدر مقرون به صرفه است.

عدنان ابراهیم، نویسنده مسئول این تحقیق، گفت: «استفاده عملی از این نوع پنل‌های خورشید به توانایی آنها در گرفتن انرژی خورشیدی و در عین حال مقرون به‌صرفه و کارآمد ماندن آنها، وابسته است. در این تحقیقات، ما با استفاده از نسبت AC/AEG به عنوان یک شاخص کلیدی هزینه و فایده، هزینه سالانه (AC) و جذب انرژی سالانه (AEG) سیستم فتوولتائیک-حرارتی را کاملاً تحلیل می‌کنیم.»

PCMها موادی هستند که می‌توانند مقادیر زیادی گرمای نهان را در محدوده دمای تعریف شده جذب، ذخیره و آزاد کنند. آنها غالباً در سطح تحقیقاتی برای خنک‌کننده ماژول PV و ذخیره گرما مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برای ایجاد Nano-PCM، دانشمندان یک نانوسیال را با استفاده از نانوذرات کاربید سیلیکون (SIC)، آب و پارافین تهیه کردند. آنها گفتند: «نسبت نانوسیال‌ها به ترتیب ۰٫۳ ٪ و ۰٫۶ ٪ بود و Nano-PCM دارای نسبت حجمی ۱ ٪ بود.»

این گروه این سیستم‌ها را با جاذب‌های مختلف و تنظیمات سیال کار در دمای ۲۵ درجه سانتی‌گراد، دمای سیال کار ۲۰ درجه سانتی‌گراد و سطح تابش خورشیدی ۸۰۰ W/m۲ آزمایش کرد. این نتایج نشان داد که پانل دارای دمای سطح ۷۷٫۵۹ درجه سانتی‌گراد، راندمان PV حدود ۷ ٪ و میزان جریان جرم از ۰٫۰۰۸ تا ۰٫۰۴ کیلوگرم در ثانیه دارد.

آنها دریافتند که استفاده از لوله پیچ خورده به طور قابل توجهی دمای واحد PV را کاهش می‌دهد و نمونه اولیه با غلظت ۰٫۶ ٪ SIC راندمان حرارتی و فتوولتائیک به ترتیب ۸۴٫۷۴ ٪ و ۹٫۶۱ ٪ به دست آورد. خروجی الکتریکی آن ۱۶ وات بود در حالی که در پنل‌های فاقد این فناوری این رقم ۱۰٫۴۹ وات بود.

ابراهیم توضیح داد: «تمرکز اصلی ما بهینه‌سازی استفاده از انرژی حرارتی و الکتریکی از منابع خورشیدی است. جالب اینجاست که نسبت AC/AEG پانل PV استاندارد ۰٫۰۹۸۲ دلار در کیلووات ساعت بود. با این حال امیدوارکننده‌ترین نتایج با پیکربندی شامل نانوسیال، لوله‌های جاذب پیچ خورده و NANO-PCM مشاهده شد و به نسبت چشمگیر AC/AEG با ۰٫۰۴۸۵ دلار در کیلووات ساعت رسید.

وی تأکید کرد: «تحقیقات ما پتانسیل بالا سیستم‌های PVT را نشان می‌دهد و نقش آنها را به‌عنوان یک فناوری قانع‌کننده برای راه‌حل‌های انرژی پایدار نمایان می‌کند.»

ارسال نظرات
استخدام در آزمایشگاه مخفی؛ اپل کارمندان هوش مصنوعی گوگل را دزدید
توسط جیمز وب صورت گرفت؛ عکاسی از اسب فضایی با جزییات دقیق
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 11 اردیبهشت 1403 سقوط بیت‌کوین و اتریوم پیش از رویداد هنگ‌کنگ
وبگردی